De visie van de Gelderse Onderwijs Vallei

 

Vertrouwen.

Leraren (in opleiding) hebben hun eigen voorkeuren en stijl van lesgeven. Binnen de GOV stimuleren we studenten dan ook regelmatig om zichzelf de volgende vragen te stellen: ‘Wie ben ik als leraar?’ en ‘Wat voor soort leraar wil ik zijn?’ Bovendien neemt elke student zijn of haar eigen ervaringen en persoonlijke leerdoelen mee. Het leerproces vereist voldoende veiligheid zodat studenten kritisch durven reflecteren op zichzelf en vertrouwen kunnen opbouwen in hun eigen ontwikkeling tot (startbekwaam) leraar. Reflectie zien we tevens als een belangrijke voorbereiding op de beroepspraktijk waarin zij zich, zoals in ons beroepsbeeld al geschetst, als lerende leraar ook voortdurend zullen moeten blijven ontwikkelen. 

 

Verbinding.

Door met anderen te reflecteren op ervaringen tijdens de stage, leren studenten om hun ervaringen in een breder perspectief te plaatsen en ook om hun onderliggende assumpties te expliciteren en kritisch te bezien. Leraarschap leer je vooral door te doen. Omdat elke situatie, klas of leerling om een specifieke aanpak vraagt, dient theoretische kennis studenten te ondersteunen in hun leerproces tijdens de stage. Door een rijkheid aan concrete (les)ervaringen op te doen, zowel via observaties, intervisies als eigen ervaringen, kunnen de studenten hun eigen ‘praktijkkennis’xvii ontwikkelen oftewel inzichten en opvattingen over wat wel of niet werkt in hun lessen. Tevens is het van belang dat studenten leren om deze kennis te expliciteren en te vergelijken met die van anderen of te toetsen aan de hand van theoriexviii 

 

Verantwoordelijkheid.

We zien onze studenten als volwaardige partners in de driehoek student-WPB-IO. Om hun eigen professionele identiteit te kunnen vormen en hun persoonlijke leerdoelen na te kunnen streven is het van belang dat studenten regie voeren over hun eigen leerproces. Dit laatste betekent bijv. dat zij overzicht hebben over hun opleiding, verwachtingen t.a.v. hun stageplek en WPB duidelijk uit spreken en vragen stellen wanneer zij vastlopen. Tegelijkertijd kunnen zij erop rekenen dat de andere partners in de GOV hun verantwoordelijkheid nemen als het gaat om het creëren van een rijke leer- en werkomgeving. Vanaf het begin van hun leertraject worden studenten, als professionals, aangesproken op hun verantwoordelijkheid. 

 

Duurzaamheid.

Door het leerproces van studenten te stoelen op de drie V’s bevorderen we duurzaam leren: leren dat niet eindigt in de collegebanken of tijdens begeleidingsgesprekken maar dat ook doorgaat in de verdere studie- of werkloopbaanxix. Onder de noemer van ‘leren voor duurzaamheid’ wordt van studenten verwacht dat zij, ongeacht het vak dat zij geven, vanuit burgerschapsvorming, aandacht schenken aan duurzaamheids-vraagstukken. De GOV leert studenten hoe zij binnen hun lessen multidisciplinariteit kunnen inbouwen en verbindingen kunnen leggen met a